Wednesday, February 23, 2011

Apa itu PAYPAL



Paypal ialah e-commerce business yang mana membolehkan PEMBAYARAN dan TRANFER boleh dibuat melalui INTERNET. TRANSFER duit online menggantikan duit kertas,cek atau money order digantikan hanya menggunakan internet. Akaun PAYPAL boleh dibuat dengan cara debit dari akaun BANK atau pun KAD KREDIT. Penerima transfer PAYPAL boleh meminta samada untuk mendapatkan CEK daripada PAYPAL atau pemilik PAYPAL masukkan duit terus ke akau penerima iaitu akaun BANK.

PayPal melakukan proses pembayaran untuk penjual online, laman lelong, dan pengguna komersil yang lain, untuk yang sebarang kos. Ini juga mungkin mengenakan bayaran untuk menerima wang, terhadap jumlah yang diterima. Kos bergantung pada mata wang yang digunakan, pilihan pembayaran yang digunakan, negara penghantar, negara penerima, jumlah yang dihantar dan jenis akaun penerima. Selain itu, pembelian eBay dilakukan dengan kad kredit melalui PayPal mungkin dikenakan kos tambahan jika pembeli dan penjual menggunakan mata wang yang berbeza.
Pada tarikh 3 Oktober 2002, PayPal menjadi anak syarikat yang sepenuhnya dimiliki oleh eBay. Its ibu pejabat syarikat di San Jose, California, Amerika Syarikat di eBay kampus Pertama satelit North pejabat Street. Syarikat ini juga mempunyai operasi yang signifikan di Omaha, Nebraska, Scottsdale, Arizona, dan Austin, Texas pada theU.S., Chennai, Dublin, Kleinmachnow (berhampiran Berlin) dan Tel-Aviv. Pada Julai 2007, di seluruh Eropah, PayPal juga beroperasi sebagai bank Luxembourg berasaskan.
Pada tarikh 17 Mac 2010, PayPal mengadakan perjanjian dengan China UnionPay (CUP), persatuan kad bank China, untuk membolehkan pelanggan China untuk menggunakan PayPal untuk berbelanja online. PayPal merancang untuk memperluaskan tenaga kerja di Asia untuk 2.000 oleh akhir tahun 2010. Antara 4-09 Disember 2010, perkhidmatan PayPal yang terganggu kerana penolakan-serangan-perkhidmatan yang diadakan oleh Anonymous, sebagai balasan atas keputusan PayPal untuk membekukan akaun Wikileaks mengutip hal kesalahan penggunaan atas penerbitan bocor kabel diplomatik AS.

No comments:

Post a Comment